3 Tips voor de rust om optimaal te presteren in de 2de helft

De rust

De rust, het is een moment in een voetbalwedstrijd waar vaak halsreikend naar uit wordt gekeken. De eerste 45 minuten zitten erop en je hebt eindelijk de tijd om even op adem te komen en wat te drinken. Maar is dit wel de juiste benadering van de rust? Moet je de rust juist niet gebruiken om jezelf weer maximaal voor te bereiden op een 2de 45 minuten?  Wij denken van wel en dus hebben wij voor jou de tips om te doen tijdens de rust, zodat jij de volledige 2de helft maximaal kunt presteren.

tips-de-rust-kleedkamer

3 Tips voor de rust

1. Houd het lichaam warm

Wanneer je tijdens de rust op het bankje plaats neemt en na een kwartier weer opstaat, dan is je spier en lichaamstemperatuur natuurlijk gedaald. Door de daling van beide temperaturen, moet het lichaam de eerste minuten van de 2de helft weer veel energie leveren om op dezelfde temperaturen te komen als de eerste helft. Hierdoor zal je de eerste minuten van de 2de helft minder scherp zijn en dus mindere prestaties leveren. Daarom adviseren wij om tijdens de rust, je lichaam op temperatuur te houden. Dit kan je onder andere doen door:

  1. Extra kleren aantrekken tijdens de rust
  2. Een korte warming-up vlak voor het begin van de 2de helft
  3. De temperatuur van de kleedkamer verhogen

2. Koolhydraten innemen

Je spieren hebben suikers nodig om de energie te kunnen leveren die jij nodig hebt tijdens een wedstrijd. Toch hebben je spieren maar een beperkte opslag van energie in de vorm van deze suikers. Doordat je spieren energie leveren raakt de opslag van je spieren langzaam op. In de rust kan je deze opslag aanvullen door de inname van koolhydraten. Neem deze koolhydraten in door het op te lossen in water met een beetje zout, waardoor je het lichaam ook het vocht en zout dat je door het zweten bent kwijtgeraakt bijvult.

3. Cafeïne

Een ander interessant supplement met een positieve werking op je prestaties in de 2de helft is cafeïne. Cafeïne zorgt voor een betere concentratie en focus, wat natuurlijk essentieel is voor topprestatie. De cafeïne kan je op verschillende manieren tot je nemen. Natuurlijk kan je ouderwets een bakje koffie of thee nemen, maar tegenwoordig zijn er ook cafeïne pillen en kauwgoms.

Conclusie

Onze conclusie is dat je de rust anders zou moet benaderen dan dat je eigenlijk gewend bent. Het moet een moment worden om jezelf op te laden voor de 2de helft, zodat jij dezelfde topprestatie kan leveren. Hiervoor is je lichaams- en spier temperatuur, koolhydraten en cafeïne van belang. Probeer deze tips en zult merken dat je 90 minuten lang kan overheersen binnen de lijnen!

Body en Fit

Ben jij opzoek naar de juiste supplementen voor een snel herstel tijdens de rust, of juist naar supplementen die zorgen voor de perfecte voorbereiding? Dan ben je bij Body & Fit aan het juiste adres. Klik hier en ontdek het grootste online aanbod qua supplementen van Nederland!

Reviews & Trainingen

Benieuwd naar andere voetbalproducten die wij hebben getest, of trainingen en tips die je voetbalprestaties ten goede komen? Hier vind je een overzicht van de door ons geteste producten, maar ook handige trainingen en tips voor een optimaal resultaat op het veld!


Webshop

– What Players Wear – 

Delen:
Tagged ,