5 Tips om te voetballen met hooikoorts

5 Tips om te voetballen met hooikoorts

4 juni 2020 Uit Door Football-Lifestyle
FC Barcelona

Hooikoorts           

Wat is nou lekkerder dan te voetballen met een heerlijk zonnetje en graad of 20? Bijna iedereen zou zeggen niks, maar de voetballers met hooikoorts delen een andere mening. Op zonnige dagen zweeft er namelijk veel stuifmeel in de lucht, en deze pollen die bepaalde grassen, planten en bomen produceren, zijn alles behalve een pretje voor een hooikoortspatiënt.  Maar met de 5 tips van Football-Lifestyle kan jij ook met hooikoorts nu eindelijk genieten van voetballen met mooi weer!

5 tips voor voetballers met hooikoorts

1. Let op het weer

Het weer heeft een grote invloed op de hoeveelheid pollen in de lucht. De zwaarste dagen voor hooikoortspatiënten zijn zonnige, warme dagen met een windje. Bloemen produceren namelijk de meeste pollen als het warm en zonnig is. De wind verspreidt de pollen vervolgens. Wind uit het oosten bevat meer stuifmeel omdat deze lucht meeneemt vanuit een groter gebied met pollen dan westenwind vanuit de kust.

Vocht spoelt de pollen uit de lucht: bij neerslag of mist is de stuifmeelconcentratie dus het laagst. De uren na een regenbui zijn dus een ideaal moment om te sporten als je hooikoorts hebt. (Of waag je al tijdens de regen naar buiten). Ook ’s ochtends vroeg en ’s avonds laat zitten er minder pollen in de lucht.

Natuurlijk kan je als voetballer niet zelf bepalen wanneer de wedstrijd begint, maar toch kan jij hier wel op inspelen. Door je gezicht en handen continu nat te maken, creëer je hetzelfde effect als het regent. Uiteraard wel in een beperkter hoeveelheid, maar toch zul je merken dat het nat houden zal helpen.

2. Draag een zonnebril

Bij hooikoorts heb je vaak niet alleen last van je een loopneus en niesbuien, maar ook van jeukende, branderige ogen. Door een zonnebril te dragen tijdens het sporten, houd je de ergste pollen uit de slijmvliezen van je ogen. Bovendien heb je met een bril op minder last van eventuele wind die je ogen teistert. Nog een pluspunt van een zonnebril: deze voorkomt dat je in je ogen wrijft. Wrijven verergert de irritatie en kan zelfs een ontsteking veroorzaken. Dus stap het veld op net als Edgar Davids en jouw klachten zullen een stuk minder zijn!

3. Gebruik vaseline

Je kunt pollen ook uit je neus proberen te houden met behulp van vaseline. Smeer een likje rondom je neus. Het stuifmeel blijft er dan aan plakken, zodat het niet in je luchtwegen belandt.

4. Was je haar en kleding

Stuifmeel blijft aan je sportoutfit en haren plakken, waardoor je het van buiten mee naar huis neemt. Doe je kleding na het voetballen meteen iedere keer in de was. Stap onder de douche en was je haar zodat je alle pollen wegspoelt.

5. Gebruik een neusspray of tabletjes

Helpt dit allemaal niet? Dan kun je medicijnen gebruiken. Heb je af en toe last, probeer dan eens een neusspray of tabletjes met antihistaminica. Als je voortdurend hooikoorts hebt, kan een neusspray met corticosteroïden of een combinatie van antihistaminica en corticosteroïden uitkomst bieden.

Zomersweer

Hooikoorts gaat gepaard met mooi weer. Maar wanneer je geen last van hooikoorts hebt, kan je wel last krijgen van het zomerse weer. Ook hiervoor heeft Football-Lifestyle een aantal tips, zodat jij alsnog maximaal kan presteren!

Klik hier voor de tips om te voetballen met zomers weer!

Delen: